Bygg en hållbar organisation genom självkommunikation.

Betydelsen av det egenkomponerade ordet kommer jag snart till, men först mina egna spaningar till vad som pågår i organisationer runt omkring oss, hela tiden.

Omvärlden idag är krävande och kunderna lika så, för att inte tala om medarbetare. Stora miljardbolag kämpar med sina omställningar och trots årtionden av framgång så går vissa snabbt i graven. Små och medelstora bolag har aldrig varit så många som de är idag och även de kämpar. Generationerna som ställer helt nya krav. En värld som aldrig har varit så teknisk som den är nu och buzzwords kring vad som gäller duggar tätt. Det bär emot att ännu en gång skriva digitalisering.

  • Som företag och arbetsgivare ska du alltså, alltid ha rätt teknik och why för att möta en marknad som ändrar sig blixtsnabbt.
  • Du ska förstå och kunna dra nytta av olika generationer som ställer monumentalt olika krav och vars uthållighet skiljer sig markant.
  • Du ska inte bara kunna sätta CSR på pränt du ska på riktigt kunna bevisa att du gör gott för världen.
  • Ge medarbetare allt de önskar utan att spräcka dina lönestrukturer.
  • Du ska sälja era tjänster eller varor på ett hållbart lönsamt och så klart unikt sätt.

Ovan är bara ett par av de krav som ställs på arbetsgivaren, på det kommer de krav som samhället skapar där många får känslan av att allt måste vara perfekt, allt.

Inte undra på att jag ofta möter svettiga ledare som behöver hjälp med sin navigering, både i sina egna karriärer och i sina organisationer.

Vårt bolag är litet och jobbar med små och stora aktörer.  Vår paradgren är att hjälpa bolag att växa rätt genom att hitta rätt nyckelpersoner i denna extrema omvärld. Parallellt med detta så bygger vi vårt eget bolag och tampas med exakt samma svårigheter som alla andra.

Är det möjligt att lyckas kan man undra ibland, och visst kan man det, men det är också helt ok att inte göra det mellan varven. Jag har drag av perfektionism på många vis, jag är medveten om det och jag jobbar med det. Jag har väldigt höga krav och högst är kraven på mig själv. Dock tillåter jag mig att titta mig i spegeln och säga, ”hej, du är faktiskt bara en människa”. Ibland hjälper det mig till självinsikt, ibland inte lika mycket.

Jag själv sitter dagligen i möten med kandidater, medarbetare konsulter och kunder som möter olika krav och försöker förbättra sig själva och sina organisationer.

Jag älskar det jag gör och det är det som gör det möjligt för mig. Jag tror att det är en central del, passion för det man gör, för att lyckas. Utöver det så tror jag att många ofta går för långt i sökandet på vad som är receptet på framgång i denna ofta knasiga och krävande värld.

För mig är det tydligt, för att lyckas som person och som organisation, behöver du bemästra en sak, det stavas kommunikation. Inte minst behöver du bemästra konsten att kommunicera med dig själv på ett ärligt sätt. Den som kan kommunicera på flera bredder och djup kommer per automatik att lösa det mesta av det jag beskriver ovan och lite till.

Ofta beskrivs kommunikation som tvåvägs, men jag hävdar att du i allra högsta grad kan kommunicera med dig själv utan att för den sakens skull ha flera personligheter. Ditt ”jag” som förts med av omvärlden och ditt förankrade jag exempelvis. Börja där, börja alltid med dig själv. Så där av ordet självkommunikation.

Ha en underbar start på hösten och glöm inte att kommunicera, med dig själv!

/Eric